Terwijl andere retailers volop inzetten op huismerken om zich beter te wapenen tegen de inflatiecrisis, doet Amazon het omgekeerde. Door “teleurstellende verkopen” zet de Amerikaanse e-commercereus het mes in zijn ‘private labels’.
Volledig stoppen?
Volgens de Wall Street Journal zou het zelfs kunnen dat Amazon zo goed als al zijn huismerken volledig schrapt, al ontkent de retailer dat. “We blijven hierin investeren“, vertelde een woordvoerder aan CNBC. Wel zou zeker de helft van de huismerkproducten niet meer in het assortiment opgenomen worden. Amazon biedt bijna 250.000 producten aan in een klein vijftigtal eigen merken.
Sommige volgers menen dan weer dat de beslissing om de huismerkenwaaier af te slanken niet (alleen) zou zijn ingegeven door tegenvallende verkopen, maar ook door wettelijke besognes. Zo kwam Amazon in opspraak omdat het zijn huismerken te veel in de etalage zette op zijn marktplaats, maar ook omdat het data van externe verkopers zou gebruiken om zijn eigen huismerken te verbeteren.
Recode meldt zelfs dat Amazon van het vervroegde einde van zijn huismerken een onderhandelingsstrategie had gemaakt bij de discussies met Europese en Amerikaanse antikartelautoriteiten. Door voor te stellen om de stekker uit zijn huismerken te trekken, zou Amazon volgens Recode hoge boetes willen afwimpelen.