Groei over bijna alle markten heen
De groei van Ikea komt deels door de uitbreiding van het verkoopnetwerk, want in de winkels die minstens twaalf maanden open zijn, bedroeg de stijging van de omzet slechts 1,8%. Volgens Ikea is de groei wel breed gedragen over bijna alle markten waarin de keten actief is: “Kwaliteit tegen betaalbare prijzen wordt steeds belangrijker voor onze klanten”, liet topman Peter Agnefjäll optekenen.
Toch noteerde de keten duidelijk de sterkste stijging van de verkopen in Rusland en China, maar ook in de Noord-Amerika zegt het woonwarenhuis aanzienlijke vooruitgang te hebben geboekt. In Zuid-Europa voelde het wel nog steeds de gevolgen van de economische situatie.
Doel: 50 miljard omzet tegen 2020
Ikea wil zijn omzetgroei de komende jaren nog fors opvoeren: tegen 2020 wil het immers een omzet van 50 miljard euro kunnen optekenen. Daartoe zullen nog bijkomende winkels worden geopend, vooral in de opkomende landen. Voorts moet ook de online verkoop zijn bijdrage leveren.
De Zweedse meubelgroep telt wereldwijd momenteel 303 vestigingen, waarvan twaalf in Nederland en zes in België. Samen kregen ze het voorbije boekjaar 690 miljoen bezoekers over de vloer.