Colruyt Group wil er in “in alle fases van het leven” van consumenten zijn en zet daarom ook steeds meer in op een waaier aan non-foodformules. Dat blijkt uit het nieuwe jaarverslag, waarin de retailgroep ook zijn toekomstplannen deelt.
Veel meer dan voeding
Zeg niet langer “supermarktgroep uit Halle” tegen Colruyt Group. Het beursgenoteerde familiebedrijf ontpopt zich steeds verder tot een all-round holding die in alle mogelijke branches actief is. De retailgroep zegt klanten “in alle fases van hun leven” te willen bijstaan met de juiste producten en services, hoofdzakelijk “in food en non-food maar ook in andere, gerelateerde categorieën zoals energie, mobiliteit en gezondheid”.
Hoewel het een moeilijk jaar was met terugvallende omzetcijfers en stijgende kosten, houdt CEO Jef Colruyt stevig vast aan die strategische langetermijnvisie. Hij blijft met dat doel voor ogen ook investeren in verdere expansie, zo blijkt uit het nieuwste jaarverslag over boekjaar 2021/2022.
Colruyt-supermarkten rekenen op online
Vlaggenschip Colruyt Laagste Prijzen ziet potentieel voor een à twee bijkomende vestigingen per jaar, ondanks een omzetdaling van 3% vorig jaar. Het marktaandeel zou evenwel terug aantrekken. Voor professionele klanten opende Colruyt in september 2021 een tweede groothandel in Drogenbos, maar “aangezien de verwachtingen overtroffen worden”, bekijkt Colruyt Professionals een verdere uitrol in grootstedelijk gebied.
Onlinepoot Collect&Go heeft nu met twee distributiecentra – in Erpe-Mere en Londerzeel – alvast voldoende capaciteit om de verwachte groei voor “de komende jaren” op te vangen. Zo moet thuislevering tegen 2023 meer dan verdubbelen en uitbreiden naar andere grote steden. De service is sinds juni in Antwerpen en Brussel beschikbaar. Bulkplatform Deals! moet dan weer “op lange termijn” verankerd geraken binnen de organisatie.
In Frankrijk is Colruyt een bescheiden buurtsupermarktformule met lokale focus, die zoekt naar evenwicht. Midden 2021 gingen de drie winkels in Parijs dicht, maar deze lente kwamen er vier bij, met name in de Elzas. In de komende jaren wil de keten vooral verder uitbreiden in het noordoosten van Frankrijk, tot aan de grens met Luxemburg.
Bio-Planet op overnametocht?
Na de coronapiek viel ook bij buurtformule Okay de omzet terug, maar toch wordt de voorziene expansie verdergezet. De bedoeling is jaarlijks een vijftal nieuwe vestigingen te openen. In totaal ziet Okay potentieel voor een 200-tal winkels in België, op dit moment zijn er al 156.
Bio-Planet, de bioketen van Colruyt, wil duidelijk meesurfen op de consolidatiegolf in de bio-markt. De keten met 31 winkels zegt expliciet open te staan voor samenwerkingen met andere spelers, nu veel bio-winkels het moeilijk hebben en er zelfs mee ophouden. Het wordt dus uitkijken naar overnames.
Luxeversmarkt Cru opent eind dit jaar een vierde vestiging in Dilbeek en investeert formule naar eigen zeggen in de funderingen voor verdere groei, onder andere met opleidingstrajecten voor medewerkers en vernieuwde processen. Over concrete doelstellingen heeft de groep het evenwel niet.
Newpharma heeft Nederland op het oog
Bij speelgoedketen Dreamland is het nieuwe winkelconcept nu volledig klaar: dat wordt vanaf begin 2023 uitgerold. Na een moeilijk 2021/2022, vooral door voorraadproblemen, zouden er een of twee openingen per jaar moeten volgen. Omdat Dreambaby al anticipeert “op een structureel dalend geboortecijfer” is daar geen sprake van nieuwe winkelopeningen, maar wel van samenwerkingen met andere formules van de groep en tweedehandsverkoop.
In de modetak, verzameld onder The Fashion Society, breidt ZEB uit in België, terwijl PointCarré de Franse markt voor zijn rekening neemt. ZEB heeft nu 74 winkels, maar ziet potentieel voor meer dan honderd Belgische winkels. PointCarré plant verdere Franse expansie via franchising, maar ook enkele eigen winkels. The Fashion Store opent deze zomer twee nieuwe winkels.
Het is geen geheim dat Bike Republic de komende jaren flink wil uitbreiden. In de beginnende consolidatiegolf in de fietsenmarkt ligt de focus op een “slimme geografische spreiding” via overnames. De keten wil met name ook naar Brussel en Wallonië, waar ze nu nog niet aanwezig is.
Fitnessketen JIMS test een nieuw winkelconcept nu de vraag na de pandemie weer opleeft, terwijl Newpharma voor verdere groei focust op België, Frankrijk en Zwitserland. Zwitserland is met name interessant om dat ook medicijnen op voorschrift daar online mogen worden verkocht. Newpharma “volgt ook de Nederlandse markt op de voet”. De onlineapotheek is ook steeds prominenter aanwezig bij de andere winkelformules van de groep, bijvoorbeeld met parafarmacierayons in de winkels.