Het wordt een goed koffiejaar voor Douwe Egberts-eigenaar JDE Peet’s. De prijzen stegen het voorbije halfjaar met liefst 16%, maar daar verloor de groep nauwelijks klanten mee.
Volume blijft stabiel
Koffiegroep JDE Peet’s behaalde in de eerste jaarhelft bijna 16% meer omzet, goed voor 3,9 miljard euro. De groei was volledig te danken aan prijsstijgingen, want het volume daalde zelfs licht (-0,2%). Dat de prijzen gemiddeld met 16% stegen, kon de consumenten dus niet afschrikken. De groep boven Douwe Egberts beklemtoont alvast dat de prijzen op “een betaalbare manier” zijn verhoogd, want een kopje koffie is “gemiddeld minder dan 1 eurocent duurder” geworden.
Vooral buiten de Europese thuismarkt – in de regio Latijns-Amerika, Rusland, het Midden-Oosten en Afrika – was de groei opvallend sterk. De prijzen stegen er met liefst 44% en dat leverde ook 45,2% meer omzet op. Als verklaring geeft JDE Peet’s dat de multinational in die landen op duurdere merken is beginnen focussen, zoals de koffiecapsules van L’Or.
Prijzen blijven stijgen
“Geconfronteerd met de uitzonderlijke kosteninflatie zijn we efficiënter gaan werken”, stelt de onderneming, en dat is ook te zien aan de winstcijfers. De nettowinst steeg met 17,3% tot 523 miljoen euro en klokte zo hoger af dan analisten hadden verwacht.
JDE Peet’s verwacht voor de rest van het jaar een dubbelcijferige omzetgroei, ondanks de “blijvend volatiele markt”. De koffiebrander belooft de prijzen mee te blijven verhogen met de inflatie en rekent op een stabiele brutowinst in vergelijking met vorig jaar.