Specsavers heeft er na de coronadip een recordjaar op zitten. In Nederland, de derde grootste markt voor de Britse formule, versterkt de optiek- en audicienketen de komende tijd haar aanwezigheid in de winkelstraten.
Kwart meer omzet
Hoog tijd voor een nieuwe bril of hoorapparaat nu de coronabeperkingen achter de rug zijn. Zo lijken de klanten van Specsavers toch te redeneren: sinds corona koopt wie een winkel van de keten binnenstapt vaker en ook voor meer geld. De omzet klokte daardoor af op 3,92 miljard euro in het boekjaar 2021-2022, een kwart meer dan een jaar eerder. In de elf landen van de formule werden 510 miljoen contactlenzen, 22,1 miljoen brillen en 530.000 hoortoestellen verkocht.
Nederland is de derde grootste markt, na het Verenigd Koninkrijk en Australië, en haalde een recordomzet van 175,7 miljoen euro (+21%). Vooral de brillenverkoop zwol er sterk aan (+28%), maar de keten verkoopt ook steeds meer hoortoestellen (+10%). Specsavers zegt in Nederland marktleider te zijn in hoorzorg.
Uitrol nieuw winkelconcept
Na de coronapandemie – en om geen optometristen ter plaatse te hoeven hebben – zet de formule blijvend in op teleconsultatie: de ogen van de klanten worden in de winkel gemeten, maar de optometrist beoordeelt de resultaten binnen 48 uur vanop afstand. De optometrist kan dan bepalen of mensen nog naar een oogarts moeten voor verder onderzoek. Zo vermijden klanten lange wachttijden zijn, klinkt het. Alle 143 winkels van Specsavers in Nederland werken dit najaar al op die manier. De keten bekijkt nu of teleconsultatie tussen de audicien en de KNO-arts ook voor hoorzorg mogelijk is.
Specsavers breidt zijn winkelnetwerk in Nederland tegelijk verder uit. Dankzij de dalende huurprijzen kan de keten nu nieuwe filialen op A-locaties met een betere ligging. Een derde van alle winkels krijgt dit jaar bovendien een make-over, met nieuwe meubels, digitale displays en ‘sound zones’ voor de hoortoestellen. Klanten leren er meer over hoorapparaten via een internetzuil en kunnen er een eerste hoorscreening laten doen. De eerste winkel in nieuwe stijl opende in juli in Diemen, in november staat de 144ste winkel op de planning in Terneuzen.