Speculoosbakker Lotus Bakeries verkocht flink meer koekjes in de eerste helft van het jaar. Alleen in Nederland lustten consumenten de hogere prijzen niet. Het bedrijf zet nu in op extra capaciteit.
Meer gaan produceren
Lotus Bakeries groeide het voorbije halfjaar met 14%, zowel door prijsstijgingen als door 6% meer koekjes te verkopen. De omzet klokte af op 416,7 miljoen euro. Vlaggenschip Biscoff zorgde voor 17% meer omzet, de afdeling ‘Natural Foods’ (met gezonde snacks Nakd, Bear en Kiddylicious) verkocht zelfs 30% beter dan een jaar eerder.
Prijsstijgingen konden alleen in Nederland de pret bederven: peperkoekmerk Peijnenburg verkocht plots minder door de hogere prijzen, terwijl Snelle Jelle er niet in slaagde te groeien. Voor Biscoff voert Lotus dan weer internationaal de capaciteit op. Zowel in België als in de Verenigde Staten werkt het bedrijf aan een extra productielijn, terwijl CEO Jan Boone vorige week nog plannen voor een fabriek in Thailand bekendmaakte.
“Uitzonderlijk groeipotentieel”
Ondanks de hogere kosten voor alles, van graan tot energie, steeg in de eerste jaarhelft ook de winst. De recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) klom met 6,7% naar 82,5 miljoen euro, de nettowinst steeg met 7% tot 51 miljoen euro. Een sterke prestatie, vindt het management zelf, want in de eerste helft van 2021 haalde Lotus al een recordwinst.
Dat de Oost-Vlaamse koekjesbakker de uitdagende eerste helft van 2022 zo goed is doorgekomen, geeft de directie vertrouwen in “het uitzonderlijke groeipotentieel” voor de toekomst. Het bedrijf waarschuwt supermarkten wel al dat wie zijn contract vernieuwt onvermijdelijk hogere prijzen gaat betalen.