In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.
Fitnessclubs en tattooshops
Wie kent de videotheek nog? Er zijn er vandaag nog 24 in heel België, zes keer minder dan tien jaar geleden. Ze zijn daarmee wellicht het beste symbool van hoezeer de wereld – en dus het winkellandschaap – is veranderd in tien jaar tijd. Marktonderzoeker Locatus bracht de verschillen tussen (januari) 2013 en vandaag in kaart.
Cafés kregen de grootste opdoffer: bijna 4.500 kroegen zijn verdwenen, meldt Locatus aan Gazet van Antwerpen. In de plaats kwamen bezorg- en afhaalrestaurants, die er de afgelopen tien jaar 1.308 verkooppunten bij kregen – liefst driekwart meer. “We zien hier de afgelopen 10 jaar een gestage groei, met een extra impuls in coronatijd”, zegt marketingcommunicatiemanager Astrid Custers.
De grootste groei vinden we bij de reparateurs voor smartphones en tablets: zij groeiden van 95 winkels in 2013 tot 443 winkels medio 2022. Ook alles rond ‘lichaamscultus’ duikt opvallend sterk op in de winkelstraten: er kwamen 405 fitnessclubs en 368 tattooshops bij.
Kappers aan de leiding
Kleding- en schoenenwinkels zijn er liefst een kwart minder dan tien jaar geleden, door de opkomst van e-commerce en de consolidatie in grotere, maar minder, ketenwinkels. België kent vandaag 2.270 minder bakkers en slagers, al steeg het aantal mini- en buurtsupermarkten wel sterk.
Waar ons land echter het allermeest van heeft? Kapperszaken. Hun aantal is met 13.443 stuks opvallend stabiel gebleven ten opzichte van 2013. Al is dat ook weer niet zo verrassend: “de branches die (in aantal verkooppunten) het meest groeien behoren merendeels tot de dienstensector”, ziet Astrid Custers. Gaat het niet over diensten, dan gaat het om eten, want mede door de komst van Albert Heijn en Jumbo behoort ook de supermarktbranche tot de sterkste stijgers.