Naar 300 eigen winkels
Alle vestigingen van Barneys in New York zullen een shop-in-shop krijgen van Rituals. Daarnaast komen dus ook nog twee eigen filialen en er is ook al een Amerikaanse webshop. Dat wil zeggen dat tegen het einde van het jaar Rituals in totaal driehonderd eigen winkels zal hebben, met daarnaast ook nog eens vijfhonderd shop-in-shops. Rituals is ook aanwezig in landen als Brazilië en een boel Europese landen. Het opent momenteel elke week een nieuwe winkel.
In Frankrijk, volgens CEO Raymond Cloosterman de bakermat van de cosmetica-industrie, is Rituals echter nog niet aanwezig. Dure winkels zijn daarvoor een belangrijke reden: “Voor één winkel in Parijs kunnen we er drie in Duitsland openen“, zegt hij aan Sprout. “We zijn heel ambitieus, maar proberen ook realistisch te blijven. Een land loopt niet weg, dus daar kunnen we later alsnog heen. Ons motto is: we willen alles, maar het moet niet.”
Momenteel opent Rituals één of twee nieuwe markten per jaar, om er voor te zorgen dat de organisatie pal blijft staan. “Ons risico is dat we kapotgroeien”, zegt Cloosterman aan Sprout. Pas wanneer de cijfers in een land positief zijn, wordt er overgeschakeld op een nieuw land. In sommige landen gaat dat snel, maar in Engeland en Spanje moet Rituals al vijf jaar wachten op positieve cijfers. “We groeien daar wel, maar dat wordt een kwestie van lange adem.”