Tiende van de totale online omzet
In 2013 werden er gedurende de eerste zes maanden 12 miljoen online bestellingen gedaan met een mobiel toestel, goed voor gemiddeld 239 euro per persoon. Mobiele shoppers kopen nog steeds vooral in de categorieën ‘kleding & schoenen’ (40 procent), persoonlijke verzorging (22 procent), hardware (21 procent), muziek (20 procent) en vliegtuigtickets (19 procent).
De totale mobiele omzet kwam uit op 550 miljoen euro, 67 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Daarmee is de retail via smartphones en tablets intussen goed voor 11 procent van de totale online omzet (ongeveer 5 miljard euro). Blauw Research, dat het onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org voerde, verwacht dat de mobiele omzet voor het hele jaar zal uitkomen op 1,2 miljard euro.
De meerderheid van de mobiele aankopen gebeurt op een tablet. Dat toestel neemt 63 procent van de aankopen voor zijn rekening. Een goed uitgewerkte mobiele website is voor retailers dus absoluut geen bijzaak meer.