Onder andere dank zij het herstel van de buitenhuisconsumptie en de groei van gemaksproducten weet groenten- en fruitspecialist Greenyard de omzet te verhogen en het marktaandeel te versterken.
Gezond gemak
In het eerste kwartaal van z’n gebroken boekjaar zag Greenyard de netto-omzet stijgen met 4,8% tot 1,18 miljard euro. In het verssegment bedroeg de omzetgroei 3,2%. “Greenyard slaagt erin om dankzij haar geïntegreerde klantenrelaties haar marktaandeel verder te versterken en te doen groeien in haar kernmarkten,” zegt het persbericht.
In het ‘long fresh’ segment (diepvries en conserven) groeide de netto-omzet met 14,2% dankzij het herstel in de foodservice en de voedingsindustrie. Ook gemaksproducten groeien verder: consumenten willen op een gemakkelijke en toegankelijke manier gezonde producten consumeren.
Beperkte impact inflatie
Het bedrijf ziet een nieuw evenwicht ontstaan na de heropleving van de buitenhuisconsumptie maar wijst ook op sterke macroeconomische tegenwind voor eindconsumenten. De impact van de inflatie op de prijsstelling is weliswaar beperkt, omdat ook andere factoren meespelen, zoals opbrengsten, oogstomstandigheden en beschikbaarheid. Voor onder andere avocado’s en druiven daalden de prijzen bijvoorbeeld, als gevolg van een overaanbod.
Greenyard maakt zich sterk dat het tegen boekjaar 2024/25 zoals eerder gepland een omzet van 5 miljard euro zal realiseren, en een ebitda van 200 à 210 miljoen euro.