Grensoverschrijdende e-commerce in de lift
Het grootste deel van de 1.000 afhaalpunten in de Benelux zijn krantenwinkels, benzinestations, lokale kruidenierszaken en bloemisten. Overigens zit ook thuislevering in het DPD-aanbod.
In een persbericht zegt DPD, dochter van het Duitse Geopost (dat op zijn beurt gecontroleerd wordt door La Poste uit Frankrijk), volop te willen inspelen op de stijgende trend van grensoverschrijdende e-commerce. Want naarmate de consument meer vertrouwd geraakt met internethandel, durft hij ook vaker kopen bij buitenlandse aanbieders.
In de loop van volgend jaar zal DPD zijn 5.000 afhaalpunten in Duitsland en 6.500 in Frankrijk integreren in dat netwerk: “Als gevolg daarvan zullen pakketten vanuit de Benelux naar Frankrijk en Duitsland kunnen verzonden worden, en vice versa”, laat de groep weten.
In het vaarwater van bpost en PostNL
DPD concentreerde zich tot nog toe vooral op de verzending van pakketten op de B2B-markt. Maar Marc Morioux, directeur van DPD Belgium, bevestigt dat zijn bedrijf nu ook volop mikt op de groeiende B2C-markt. Daarmee komt het Franse postbedrijf in het vaarwater van bpost en PostNL. Die onderstreepten deze zomer nog het strategische belang van pakjes voor de toekomst van de traditionele postbedrijven.
DPD telt momenteel 24.000 medewerkers op meer dan 800 locaties en verzendt naar eigen zeggen meer dan 2,5 miljoen pakketten per dag, wereldwijd.