Offline en online data
Jumbo haalt heel wat klantinformatie uit de kassasystemen van zijn fysieke retailoperatie en uit de smartphones die steeds meer klanten tijdens het winkelen gebruiken, maar het bedrijf wil nu nog een stap verder gaan door ook de leveranciers te betrekken.
Zo gaat Jumbo onder het motto ‘kennis is macht, maar kennis delen is kracht’ actief klantendata delen met leveranciers. Aan hen dan de taak om door analyse van deze en eigen data inzicht te krijgen in de mogelijkheid om de Jumboklanten – zowel in de winkel als in de toekomst online – beter van dienst te zijn. Kennis van de klant alleen is immers maar een deel van het geheel.
Dat lichtte Van de Weerd afgelopen woensdag in Lelystad toe, tijdens het ‘Get on Board’-event van GS1 Nederland. Hij kondigde er het samenwerkingsproject ‘7even’ (uitspreken als ‘seven’) aan, een benaming die uiteraard verwijst naar Jumbo’s 7 Zekerheden.
Winkelassortiment op maat
De data-analyse van 7even moet de Jumbo-klanten meerwaarde bieden, “bijvoorbeeld door individuele winkels een eigen assortimentssamenstelling te geven die helemaal is afgestemd op de behoeften van de klanten in de lokale markt”, zegt Van de Weerd, die verwacht dat de effecten van 7even in de tweede helft van 2014 merkbaar zullen zijn op de winkelvloer.
“Waarom duurt het introduceren van merkartikelen en huismerken nog steeds zo lang?”, vraagt hij zich af. “We moeten veel meer proactief zijn en samen met onze leveranciers kennis delen. Alleen zo kunnen we veel sneller en beter de consument van dienst zijn. Dat is het uitgangspunt van 7even.”
Digitale data in plaats van kaartdata
Bij concurrenten is de klantenkaart echter een beproefd middel om snel grote hoeveelheden klantendata te genereren, iets wat bij Jumbo niet beschikbaar is. “Als je het goed aanpakt, heb je geen kaart nodig”, reageert Van de Weerd. “De technologie helpt ons. Er komen al zó veel klanten in de winkels die hun smartphones gebruiken. Bovendien genereert e-commerce ook veel data. Zo worden de klantendata heel inzichtelijk zonder dat je een traditionele klantenkaart nodig hebt.”
Vandaar dat Jumbo geen traditionele klantenkaart zal introduceren om extra data te genereren. “Waarom moeten klanten trouw zijn aan Jumbo?”, stelt Van de Weerd. “Jumbo moet trouw zijn aan de klant! Dan heb je geen Bonus- of wat voor klantenkaart ook nodig.”
Online: “concurrentiegevoelig”
Vraag blijft evenwel hoe het concreet met de voortgang van Jumbo’s online ambities staat. “Tja, dat is nog allemaal erg concurrentiegevoelige informatie”, zegt Van de Weerd. “We zijn op dit vlak nieuwkomer. Dat wil zeggen dat we weliswaar nog geen ervaring met online hebben, maar aan de andere kant kunnen we e-commerce helemaal volgens de laatste inzichten bouwen.”
De reden dat Jumbo lang heeft gewacht met online is begrijpelijk: “We hebben onze handen vol aan de ombouw en integratie, eerst van Super de Boer en nu van C1000″, stelt Jumbo’s commercieel directeur, “maar we zien dat online steeds belangrijker gaat worden voor de klanten. Online levensmiddelen verkopen is uiterst complex en vertegenwoordigt nog maar een fractie van de totale omzet. Maar áls het snel gaat groeien, dan zal Jumbo er zeker bij zijn.”