De Click & Connect-winkel van Decathlon in Gent sluit al na anderhalf jaar de deuren. De winkel diende vooral als afhaalpunt voor onlinebestellingen, maar het proefproject lokte te weinig klanten.
Te weinig belangstelling
“We stellen vandaag vast dat het concept nog niet op de belangstelling kan rekenen waarop we hadden gehoopt”, zegt winkelverantwoordelijke Laurens De Jonge aan Made-in. Met de pilootwinkel in Sint-Denijs-Westrem, in het zuiden van Gent, wilde de sportketen een nieuw, hybride winkelconcept uitproberen.
De winkel langs de Kortrijksesteenweg was een stuk kleiner dan gewoonlijk en moest vooral dienen om onlinebestellingen af te halen. Al was er ook een beperkt depannage-assortiment met basisartikelen en seizoensgebonden sportmateriaal, terwijl de bovenverdieping werd ingericht voor diensten. Partners zoals een personal trainer en een sportdiëtiste gaven er lessen en workshops.
Blinde vlek
Geografisch bleek de regio een blinde vlek: consumenten uit het zuiden van Gent bleken niet zo gauw naar de Decathlon-vestiging in het noorden van de stad te gaan. Ook online hoopte de sportretailer de verkoopcijfers op te krikken. Maar het bleek niet de juiste aanpak: op zaterdag 17 september sluit de winkel de deuren.
Toch geeft Decathlon het “Click & Connect”-idee nog niet op. De keten gaat “onderzoeken hoe het de drempel om online sportmateriaal te kopen kan verlagen” en werkt achter de schermen verder aan het concept. De vijf medewerkers van de winkel kunnen binnen het bedrijf aan de slag blijven.