De Duitse supermarktketen Rewe stopt met papieren folders, maar brengt ze naar WhatsApp. Klanten kunnen elke week de folder met lokale aanbiedingen op hun smartphone krijgen.
70.000 ton CO2
Tegen de zomer van 2023 wil Rewe in Duitsland stoppen met gedrukte folders. In plaats daarvan zoekt de supermarktgroep naar nieuwere, digitale mediavormen om zijn reclameflyers te verspreiden. Stoppen met papieren folders zou meer dan 70.000 ton CO2, 1,1 miljoen ton water en 380 miljoen kWh aan energie per jaar besparen.
Omdat WhatsApp in Duitsland onder alle doelgroepen populair en veel gebruikt blijkt, wendt de keten zich nu tot de Meta-chatapp. Klanten kunnen zo elke zondag de folder van hun lokale winkel naar hun telefoon laten sturen. Uit tests op voorhand bleek dat veel klanten zich inschreven voor de digitale WhatsApp-folders, de folders veel openden en ze aanbiedingen ook effectief bekeken.
“Met Meta en WhatsApp hebben we weer een goede manier gevonden om onze klanten op een laagdrempelige manier te voorzien van regionale aanbiedingen en relevante informatie”, zegt Bastian Tassew, hoofd CRM bij Rewe, aan de website ESM.