Vier keer Black Friday
11 november is in China Nationale Vrijgezellendag en dan vallen er heel wat kortingen te rapen bij Alibaba en diens dochtersites. Het is pas sinds 2009 dat online winkels meedrijven op de kortingen rond Nationale Vrijgezellendag: toen werd er een omzet gehaald van amper zestig miljoen euro.
De grootste dochter, Tmall, had na twintig minuten al een omzet van een half miljard euro. Kort na de middag was de omzet al opgelopen tot 2,3 miljard euro. Dat was ongeveer het bedrag dat in 2012 op dezelfde dag werd gehaald door de twee grootste platformen van Alibaba (Tmall.com en Taobao.com). Het uiteindelijke cijfer op het einde van de dag zou dus uitkomen op de duizelingwekkende som van vier miljard euro.
Ter vergelijking: vorig jaar was de online omzet tijdens Black Friday, de drukste dag voor retailers in de Verenigde Staten, goed voor ongeveer 1 miljard dollar (ongeveer 740 miljoen euro). De totale omzet van de Nederlandse e-commerce bleef net onder de tien miljard euro in héél 2012, in België was dat zelfs maar 1,4 miljard euro in 2012. Een Chinese site deed dus op één dag drie keer beter…