Leuven, Kortrijk en Antwerpen zijn geselecteerd voor een proefproject rond niet-vervuilende stadslogistiek. Dat moet duidelijk maken hoe emissievrije leveringen tegen 2025 in alle steden mogelijk moeten worden.
Standaardregels voor koeriers
Over een drietal jaar wil verkeersminister Lydia Peeters steden immers toelaten om alleen nog emissievrije logistiek in de stadskernen af te dwingen. De Vlaamse overheid wil een uniforme wetgeving voorzien, waarbij steden kunnen zelf kiezen of ze die implementeren of niet.
Uit eerdere onderzoeken en proefprojecten bleek er al nood aan homogene regels over de verschillende steden heen, zodat ook de koeriersbedrijven zich kunnen aanpassen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een verbod op bestelbusjes op vervuilende brandstoffen.
Ervaringen delen
Wat is er precies nodig om uitstootvrije stadslogistiek mogelijk te maken, zullen de drie steden uitzoeken in een proefproject, dat in 2023 begint en een jaar zal lopen. Hun conclusies zullen leiden tot een algemene, Vlaamse overeenkomst in samenwerking met de steden, logistiekpartners en sectorfederaties.
Antwerpen plant alvast een distributiecentrum aan de rand van de stad, waar producten worden gebundeld en overgeladen naar elektrische bestelwagens of ander milieuvriendelijk transport, zegt Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws aan GvA. De klokt tikt, aldus Meeuws, in het bijzonder omdat in Nederland dertig steden in 2025 zones invoeren waar alleen nog emissievrij geleverd mag worden. “We moeten dus opletten dat bepaalde transportbedrijven hun vervuilende voertuigen vanaf dat jaar niet gaan inzetten in Vlaanderen en Antwerpen.”