Het blijft vooralsnog wachten op een daadwerkelijke verbetering van het detailhandelsklimaat in Nederland. In het vierde kwartaal van vorig jaar is de omzet met slechts 1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Het laatste kwartaal van het jaar is een zeer belangrijke voor de detailhandel. Klanten zijn vooral in december in een goed humeur en geven volop geld uit. Over het hele kwartaal gezien steeg de omzet echter alleen door de prijsverhoging van 1,5 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2009. Non-food-winkels zagen hun omzet met 1 procent dalen, waarbij vooral woonwinkels het matig deden. Retailers in huishoudelijke artikelen en drogisterijen deden het beter.
Supermarkten kenden wel een goed slotkwartaal van 2010. Hun omzet steeg met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De cijfers zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze instelling wijt de matige decembermaand onder meer aan de lastige weersomstandigheden. Door de gladheid bleven consumenten vaker thuis.