“Term ‘ambachtelijk’ spijtig genoeg niet beschermd”
“De slager is de vakman die, samen met zijn team, op ambachtelijke wijze met vlees werkt en tot een mooi uniek product maakt“, zegt woordvoerder Marion Lemsom van de KNS tegen Nieuwe Oogst. “Het ambacht in relatie tot vlees hoort bij de slager, als vakman en specialist, niet bij de supermarkt waar productie gemechaniseerd is.“
“De supermarkt gebruikt ambachtelijk hierbij als marketinginstrument en misleidt hiermee de consument. Helaas is de term ‘ambachtelijk’ niet beschermd, anders zouden wij zeker stappen ondernemen.”
‘Mooiste vlees van Nederland’ uit Ierland?
Op Twitter zijn ook al diverse reacties te vinden van slagers, veehouders en consumenten die vinden dat Albert Heijn met deze campagne in de fout gaat. Slagers stellen zich ook vragen bij de slagzin ‘Het mooiste stukje vlees van Nederland’, aangezien Albert Heijn zelf in de campagne zegt dat het vlees uit Ierland komt.
Albert Heijn reageerde al door te stellen dat ze niet willen zeggen dat Iers vlees beter is dan Nederlands vlees. “We hebben het daarbij niet over één stukje vlees, maar over alles wat we in ons assortiment bieden. Veel van ons vlees komt ook uit Nederland”, zeggen ze bij AH.