Onlineapotheek Newpharma heeft in Luik een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen. De e-commercespeler, sinds vorig jaar in handen van Colruyt Group, heeft grootse ambities. “We maken de cirkel rond”, zegt Colruyt-CEO Jef Colruyt.
Robots vangen personeelstekort op
Het nieuwe distributiecentrum heeft een oppervlakte van 20.000 m² en de mogelijkheid om nog tot 50.000 m² te groeien. Voor het fulfilmentcenter zijn al veertig nieuwe medewerkers aangenomen, maar het distributiecentrum zet ook sterk in op automatisering en robotisering. Een derde van de voorraad staat op paletten die robots naar de orderpickers toe brengen als er een order moet worden klaargemaakt. Wellicht breidt die gerobotiseerde zone later nog uit.
Het bedrijf is niettemin nog op zoek naar heel wat extra werkkrachten, maar die blijken ondanks de hoge werkloosheid in de regio bijzonder moeilijk te vinden. “De automatisering en robotisering moet Newpharma in staat stellen zijn groei op lange termijn voort te zetten”, zegt algemeen directeur Gilles Jourquin.
Die groei houdt in dat Newpharma vandaag 4,6 miljoen klanten telt, waarvan 42% in België. Frankrijk is goed voor 36% van het aandeel en groeit sterk. In Frankrijk werd de retailer gisteren net verkozen tot beste e-commercespeler in de parafarmacie. De Nederlandse markt is met 12% vrij stabiel, aldus Jourquin. In totaal verkocht Newpharma ruim 47.000 verschillende referenties in 2021.
Gekozen voor verlies
Colruyt investeerde vorig jaar 17 miljoen euro in Newpharmae. De groep uit Halle is ook eigenaar van het distributiecentrum, dat Newpharma nu van hen huurt. Post-pandemie zijn er veel minder spanningen met de apothekers, aangezien teleconsultaties en digitalisering opeens werden aangemoedigd, ziet Jourquin. De business is nu dus in volle groei.
Eind vorig jaar had dan ook winstgevend kunnen afsluiten, maar de apotheker heeft ervoor gekozen te investeren in marketing. In Wallonië mag het dan wel marktleider zijn, in Vlaanderen is grote rivaal Farmaline de nummer één. “Als je ziet dat onze groei nu sterkst is in Vlaanderen, was dat de juiste keuze.”
Een ecosysteem van Colruyt
Met de overname wil Colruyt de cirkel sluiten. De groep gaat voor een ecosysteem met uiteenlopende concepten en merken, ook op het vlak van gezondheid en welzijn. Newpharma moet zo met name een netwerk gaan vormen met fitnessketen Jims en de Smartwithfood-app. “Maatschappij en mens evolueren, daar willen we waarde in creëren”, zegt Jef Colruyt. “We willen er zijn voor de mensen met drie kernpijlers: ‘simplifiëren’, ‘empoweren’ en ‘connecteren’. Ze weten dat ze bij ons de laatste prijzen vinden (simpel), de juiste en transparante productinformatie krijgen met smartwithfood (empower) en dat we het mogelijk maken dat mensen bijvoorbeeld voor elkaar boodschappen leveren via Collect&Go (connect).”
“De Nutri-score alleen zal de bevolking niet gezonder maken, dus hoe kunnen wij nog bijdragen? We kunnen klanten helpen met gezondheidsproducten”, aldus Colruyt, die zo ook nieuwe synergiën zoekt. In alle Colruyt-winkels zijn voortaan 100 à 300 referenties van Newpharma te vinden. Ook kunnen bestellingen in de supermarkten worden afgehaald. En er zullen nog wel commerciële samenwerkingen volgen, tipt Jef Colruyt.