VS: Einde van verlieslatende poging
Naast de winkels van Fresh & Easy verkoopt Tesco ook een distributiecentrum en enkele productiefaciliteiten aan Yupaica. Het moest daarvoor wel zelf 80 miljoen pond (96 miljoen euro) aan Yupaica lenen. Het distributiecentrum dient als onderpand voor de lening.
Zo laat Tesco Fresh & Easy achter zich, nadat een poging om de Amerikaanse markt te veroveren uitdraaide op een fiasco. De verliezen bij de keten liepen dan ook enorm op. De vestigingen die niet in de deal met Yupaica betrokken zijn, worden gesloten.
VK: Voorbereiden op same-day delivery
Op de Britse thuismarkt heeft Tesco te maken met sterke concurrentie van ketens die same-day delivery aanbieden. Daarom is Tesco nu zelf bezig met de voorbereidingen om ook zo’n dienst aan te bieden. Momenteel is het al bezig met een proefproject in Mansfield: “Die test is succesvol en we kijken om het verder uit te rollen”, zegt managing director Simon Belsham aan The Guardian.
Het nieuws kwam naar buiten tijdens de opening van de zesde ‘donkere winkel’ van Tesco, die het gebruikt voor de distributie van de online bestellingen. Tesco doet het bijzonder goed op vlak van online verkoop, met een marktaandeel van 47,5 procent in de sector van de online verkoop van boodschappen.