Verschillende winkels van Holland & Barrett krijgen een ‘Health & Happiness Studio’. Een digitale tool maakt er lichaams- of gezichtsscans, waarna een coach gepersonaliseerd advies geeft.
Nood aan persoonlijke aandacht
Holland & Barrett opent op verschillende locaties in Nederland en België een studio waar een toestel lichaams- en huidanalyses kan maken. Daarna kunnen klanten er leefstijl- en verzorgingsadvies met bijbehorend productadvies op maat krijgen. Veel klanten hebben behoefte aan persoonlijke aandacht en advies, merkt de winkelketen.
In de studio kunnen klanten een afspraak boeken over één van drie onderwerpen: vitaliteit, voeding of huid- en haarverzorging. Na een lichaams- of gezichtsscan volgt een gesprek met een gecertificeerde gezondheidscoach van de keten. Na afloop krijgen consumenten de resultaten in een document mee naar huis en kunnen ze eventueel nog een vervolgafspraak boeken.
Huidanalyse maakt opgang
In Nederland zijn er studio’s gezet in winkels in Amsterdam, Rotterdam en Tilburg, in België zijn de vestigingen van Hasselt en op de Meir in Antwerpen uitgerust met de scanner. De consultaties met een coach kunnen ook online, voor wie nog geen studio in de buurt heeft. Gratis zijn de sessies niet, maar het aankoopbedrag wordt na afloop wel omgezet in een waardebon. “Het concept brengt de expertise van Holland & Barrett op het gebied van natuurlijke gezondheid en verzorging dichter bij de klant en laat hen op deze manier ook kennis maken met het assortiment”, aldus de retailer.
Huidanalyse met digitale AI-tools wordt steeds populairder in de retail. Sephora was één van de eersten om klanten in de winkels gezichtsscans aan te bieden. Op basis van die data leert de cosmeticaketen niet alleen zijn klanten kennen, het geeft de retailer de kans om zowel online als offline individueel gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. Deze zomer lanceerde ook de Belgische onlineapotheek Newpharma een huidanalysetool op zijn website. De applicatie heeft inmiddels al 140.000 gebruikers.