Danone zet zijn zuivelafdeling in Rusland in de verkoop. Oorspronkelijk wou de FMCG-reus Rusland niet loslaten, maar blaast nu toch (deels) de aftocht. Alleen de kindervoeding houdt Danone zelf.
Beste voor continuïteit
Danone verkoopt zijn Russische activiteiten. Althans, zo’n 90% ervan. Alles wat zuivel en plantaardige voeding betreft wordt overgedragen, de afdeling baby- en kindervoeding houdt Danone nog wel. De terugtrekking kan de yoghurtproducent zo’n miljard euro gaan kosten.
Bij de inval van Rusland in Oekraïne was Danone één van die Westerse bedrijven die het hun plicht vonden om de Russische bevolking te blijven voeden. Nu zakendoen in het land alsmaar moeilijker wordt en de groei er verwatert, keert CEO Antoine de Saint-Affrique zijn kar. Een overdracht is nu plots toch de beste manier “om de continuïteit van het lokale bedrijf op lange termijn te waarborgen”, voor de werknemers, consumenten en zelfs de partners.
In de eerste negen maanden van dit jaar kwam zo’n 5% van de netto-omzet uit Rusland, maar dat aandeel krimpt en de marges zijn er laag. Vanuit het Westen houdt de druk bovendien aan om alle banden met Moskou door te knippen. Het nieuws werd op de beurs dan ook positief onthaald. Al houdt Danone een slag om de arm: mogelijk neemt de Franse merkproducent wel een minderheidsbelang.