Flink groeipotentieel
Navabi verkoopt kledij in de maten 42 tot en met 56 en verkoopt momenteel al in verschillende landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Frankrijk. Die markten zijn volgens het bedrijf nu al goed voor dertig procent van de omzet en volgens Navabi is er nog flink wat potentieel voor de webshop om in die landen te groeien.
Het wil daarnaast ook nog nieuwe markten proberen te veroveren en het aantal modecategorieën op de website ook uitbreiden. “Navabi heeft een sterke en loyale klantenkring opgebouwd. De webshop is sterk gepositioneerd om de leider in deze ondergewaardeerde markt te worden,” aldus een woordvoerder van Index Ventures, dat de investeringsronde leidde.
Markt voor grote maten is enorm
Volgens marktonderzoek van Mintel wordt de omvang van de markt voor grote maten door veel bedrijven ernstig onderschat. Volgens het onderzoek zou meer dan de helft van de vrouwelijke bevolking ‘plus size’ zijn. In Groot-Brittannië alleen al zou de modemarkt voor die categorie in 2015 goed zijn voor maar liefst zes miljard pond (7,2 miljard euro), bijna een verdubbeling tegenover vijf jaar terug.
Het grootste probleem is en blijft echter dat meeste bekende designers maar tot maatje 42 verkopen, en (dus) ook de meeste webshops. Het is dat gat in de markt dat door Navabi als eerste werd ingevuld. De webshop werd in 2008 opgericht door Zahir Dehnadi en Bahman Nedaei en telt momenteel 130 werknemers. De jaaromzet bedraagt momenteel 30 miljoen euro en de verkoop is tot nu toe elk jaar verdubbeld.
Volgens de oprichters worden vrouwen met grote maten al jaren genegeerd door de grote designers. “Er is een groot verschil tussen de vraag en het aanbod op de markt van premium designermode voor vrouwen boven maat 42,” aldus Nedaei.