‘Eenheidsworst’ kost winkelstraten passanten
Dat bureau meet het aantal passanten in winkelgebieden. Het positieve effect van de komst van Primark blijkt in Almere, waar het bezoekersaantal met 14 procent is toegenomen. Het effect op de langere termijn blijkt echter in Zaandam, waar in eerste instantie sprake was van een flinke stijging van het aantal passanten, maar inmiddels nog maar sprake is van een kleine toename.
Locatus sloeg afgelopen voorjaar alarm toen bleek dat in de 33 belangrijkste winkelgebieden het aantal passanten met 10 procent bleek te zijn gedaald. Die alarmerende situatie was echter een incident, zo blijkt uit nadere analyses door het bureau: het was vooral het beroerde weer afgelopen voorjaar dat klanten weghield uit de winkelstraten. Toch blijft de algemene trend naar beneden wijzen, want tussen juli en oktober daalde het aantal passanten met 2 procent.
De economische crisis is een belangrijke reden voor de daling van het aantal passanten in winkelgebieden, evenals de verschuiving van omzet naar webwinkels. Locatus denkt echter dat ook de eenvormigheid van winkelstraten met dezelfde grote ketens een rol speelt bij het dalende enthousiasme bij klanten om te gaan winkelen.