Verschuiving uitgaven voldoet niet meer
Supermarkten profiteerden de afgelopen jaren vooral van het feit dat consumenten het zuiniger aan gingen doen: uitgaven verschoven van de horeca, de foodservice en de speciaalzaken naar de goedkopere supermarkt. In maart en april van dit jaar noteerde de supermarktbranche nog een gezonde groei van 4,2 procent. In november was er volgens GfK echter sprake van een afname met 0,6 procent.
Nederlandse consumenten gaven in november 3,17 miljard euro uit in de supermarkt, tegen 3,19 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Opmerkelijk genoeg gaven consumenten per bezoek aan de supermarkt nog 0,8 procent meer uit. Omdat het aantal bezoeken aan de supermarkt echter met 1,4 procent daalde, schoot de branche in het rood.
De daling komt niet helemaal onverwacht: in oktober was de groei van de omzet nog maar 0,2 procent, nadat deze in september nog op 1,3 procent zat. Eerder was al duidelijk dat marktleider Albert Heijn moeite heeft de topomzetten van de afgelopen jaren te evenaren. Als veruit de grootste partij hebben ontwikkelingen bij Albert Heijn een grote invloed op de branchecijfers.