Hoewel de horeca het moeilijk krijgt, blijft leverancier Sligro positief over de toekomst. De omzet stijgt sneller dan de markt en mogelijk komen er overnamekansen, zegt de groothandelaar die op Metro in België aast.
Prijzen nog 8% hoger
Sligro, groothandelaar voor de foodservice, zag de omzet in het derde kwartaal met 17% groeien. In België, waar de groothandel geïnteresseerd is om de activiteiten van concurrent Metro over te nemen, steeg de omzet zelfs met 43,5%. Cumulatief nam de omzet over de eerste drie kwartalen van 2022 toe met 32,5%.
Met een omzetgroei van 31,1% op de Nederlandse thuismarkt over de eerste negen maanden, gaat Sligro er prat op ruim boven de markt te presteren. Voor België zijn er geen duidelijke marktcijfers, maar ook daar heeft de groothandel er alle vertrouwen in de markt te verslaan. De prijzen zijn in het derde kwartaal wel rond de 8% gestegen door de aanhoudende inflatie, wat het met de winstcijfers deed zegt Sligro niet.
Afkoeling biedt kansen
Hoewel de horecaklanten van de groothandelaar steeds meer druk ervaren, ziet het bedrijf de komende kwartalen niet somber in. “Het lage consumentenvertrouwen wordt vooralsnog, zo lijkt het, door loonstijging, compensatie voor energiekosten aan de consument en lage werkloosheid in balans gehouden”, aldus CEO Koen Slippens.
Sligro bereidt zich voor op “enige afkoeling van de markt”, maar ziet die zelfs enigszins positief in: het zal de schaarste in producten en mensen dempen, wat weer goed is voor de kosten. Bovendien willen de Nederlanders van de gelegenheid gebruikmaken om nieuwe klanten te werven én overnames te doen. Sligro liet eerder al weten interesse te hebben in de activiteiten van Metro in België.