Er is geen vuiltje aan de lucht voor luxehuizen zoals Hermès. Het derde kwartaal was goed voor een spectaculaire omzetstijging, en de maker van de Birkin-handtas ziet nog geen enkel teken van vertraging.
Chinezen maken comeback
De economische spanningen laten de luxemerken nog volledig onberoerd. Na LVMH die een topkwartaal aankondigde, heeft nu ook Hermès er een uitmuntende periode op zitten. De vergelijkbare omzet steeg vorig kwartaal met 24% tot 3,1 miljard euro. Analisten rekenden nauwelijks op 15% groei.
Rijke Chinese consumenten zijn terug van weggeweest, nu de coronabeperkingen er grotendeels zijn opgeheven. Ook keerde Amerikaanse toeristen terug naar Europa, geruggesteund door de sterke dollar. Er is zelfs nog nergens enig teken van vertraging, zegt financieel directeur Eric du Halgouet volgens de Financial Times.
Nog 10% duurder
Hermès deinst er daarom niet voor terug om de prijzen nogmaals op te trekken. Volgend jaar zullen de prijzen bij de exclusieve lederwarenproducent met 5 tot 10% verhogen, na al een prijsstijging van 4% dit jaar. Luxemerken verhogen hun prijzen niet alleen voor de inflatie, maar ook om hun exclusieve imago te behouden. Al steekt het Franse merk het wel op de stijgende kosten en wisselkoersschommelingen.
In de tweede helft van dit jaar wil het modehuis nog meer nieuwe medewerkers aanwerven, nadat in de eerste jaarhelft al 800 extra werknemers aan de slag gingen. In juli kregen ze in Europa ook allemaal een loonsverhoging. De enige schaduwplek werpt Skechers, die Hermès voor de rechtbank sleept omdat het de kenmerkende zool van het schoenmerk zou hebben gekopieerd.