Het gaat Metro goed af zonder de Belgische verliespost. De omzet van de groothandelaar steeg met 11,8% in het voorbije kwartaal. Het hele boekjaar was zelfs goed voor 21,4% meer omzet.
“Uitstekende positie”
Momenteel geen vaak gehoorde uitspraak, maar Metro bevindt zich naar eigen zeggen in “een uitstekende positie”. Toch om zijn doel van 3 à 5% omzetgroei en Ebitda-stijging te behalen tegen 2024/2025. Huidig boekjaar 2021/2022 was er alvast één van dubbele cijfers: over het hele jaar steeg de omzet met 21,4%, wat aan de bovenkant van de tot twee maal toe verhoogde verwachtingen ligt.
In het afgelopen vierde kwartaal groeide de omzet met 11,8%, met dank aan alle regio’s en alle kanalen. Zowel de fysieke winkels als de bezorging en het onlineplatform Metro Markets zijn gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Ook het volume steeg. Dat vorig jaar nog geplaagd werd door het coronavirus, helpt natuurlijk.
Robuust model
Minder goed voor de omzet, maar wel positief voor de winst is dat Metro sinds mei van Makro Cash & Carry Belgium af is. Hoeveel die winst precies bedraagt, maakt het bedrijf echter nog niet bekend. Wel geeft CEO Steffen Greubel mee dat komend jaar in het teken zal staan van hoge inflatie en toenemende kostendruk.
“Niettemin zijn we met ons robuuste multichannel-bedrijfsmodel ideaal ingesteld om aan de behoeften van onze klanten te voldoen. We blijven op koers en blijven investeren in duurzame marktaandeelwinsten”, klinkt het vol vertrouwen.