Adidas verbreekt uiteindelijk dan toch de samenwerking met rapper Kanye West. De rapper oogstte flinke controverse met antisemitische uitspraken, maar de inzet voor het sportmerk was groot.
Goudhaantje toch de pan in
Er komt een einde aan de jarenlange – en lucratieve – samenwerking tussen (Kan)Ye en Adidas: sinds 2015 werkten ze samen voor de Yeezy-lijn met erg gewilde sneakers en andere items, maar nu maakte de rapper het toch te bont. De samenwerking wordt per direct stopgezet en de Yeezy-divisie wordt opgeheven. Ook de productie stopt meteen.
Ye werd de laatste weken al van platforms als Instagram en Twitter gegooid na expliciete antisemitische uitspraken. Modemerken Balenciaga en Gap trokken recent al de stekker uit hun samenwerkingen met de rapper/provocateur. Adidas had Ye begin deze maand wel op het matje geroepen, nadat de rapper op de Parijse Fashion Week in kaptrui met het provocerend opschrift ‘White Lives Matter’ verscheen, maar aarzelde lang om te breken met het goudhaantje.
De Yeezy-collectie zou goed zijn voor 8% van de inkomsten bij Adidas, ofwel bijna 250 miljoen dollar aan jaarlijkse omzet. Aangezien Adidas momenteel ondermaats presteert en al drie winstwaarschuwingen op rij moest afkondigen, viel de beslissing dus moeilijk. Toch was Adidas evenwel genoodzaakt een duidelijk standpunt in te nemen.