America Today en MS Mode, de twee modeketens van retailconcern Cool Investments, hebben een sterk 2021 achter de rug: een mooie omzetgroei leidde tot winstcijfers. Voor 2022 blijft de retailer voorzichtig: het jaar begon immers moeilijk.
Grote onzekerheden
Ondanks de impact van lockdowns in Nederland konden beide modeketens de omzet in 2021 gevoelig opkrikken, meldt Cool Investments in zijn financieel verslag. MS Mode zag de omzet stijgen van 96,4 naar 109,5 miljoen euro. In de fysieke winkels steeg de omzet van 71,4 naar 78,1 miljoen euro, online ging het van 24,8 naar 31,4 miljoen euro. Bij America Today ging de omzet van 55,8 naar 58,4 miljoen euro. In de fysieke winkels steeg de omzet van 32,5 naar 36,2 miljoen euro, maar online daalde de verkoop van 23,2 naar 22,2 miljoen euro. Die groeiprestaties leidden ook tot een positieve ebitda. In 2020 boekte de groep nog verlies.
Dit jaar beleefden beide winkelketens een moeizame start. MS Mode herpakte zich wel vanaf maart, maar America Today blijft achter op het budget: de inflatie heeft een grotere impact op de doelgroep van deze keten, zo blijkt. Cool Investments verwacht nog wel groei in de fysieke winkels – en iets langzamer ook online – maar wijst op de grote onzekerheden als gevolg van de oorlog in Oekraïne, de krappe arbeidsmarkt, stijgende grondstoffenprijzen en bevoorradingsproblemen.
Meer omnichannel
CEO Dennis Mok wil de positionering van beide merken nog duidelijker definiëren, en stelt “dat America Today en MS Mode nog meer omnichannel retailer, meer data gedreven en flexibeler” zullen worden.
America Today verkoopt Amerikaans geïnspireerde mode van merken als Eastpak, Levi Strauss en Wrangler en heeft momenteel meer dan zeventig winkels en webshops in Nederland, België en Duitsland. MS Mode, een specialist in mode met een maatje meer, heeft meer dan 220 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Spanje.