Juridisch steekspel gaat verder
P&G bracht onder de naam Ariel Pods zogenoemde 3-in-1 wasbuiltjes op de markt. Volgens Unilever werd met dit product inbreuk gemaakt op een octrooi van het Nederlands-Britse bedrijf. De rechter deelde de mening van Unilever: “Dat bij de Ariel Pods op de basiswand twee extra compartimentjes zijn aangebracht, maakt geen verschil voor het inbreukmakend karakter van het product.”
P&G kan maximaal een boete van vijf miljoen euro opgelegd krijgen als het vonnis niet wordt nageleefd, maar beloofde dat voorlopig wel te gaan doen. Wel gaat het Amerikaanse concern in hoger beroep, omdat het vindt dat het betreffende octrooi ten onrechte is verleend.
Het concern mag wel gewoon de Ariel Tabs blijven verkopen, die in Nederland al enkele jaren verkocht maar volgens Unilever ook onder haar octrooirecht vallen. Unilever overweegt dan ook een bodemprocedure om ook de Ariel Tabs uit het schap te krijgen.
Unilever en Procter & Gamble zijn, samen met het Duitse Henkel, de grootste spelers op de Nederlandse markt voor wasmiddelen. Unilever is de producent van merken als Omo en Robijn.