Zalando heeft voor het eerst meer dan vijftig miljoen klanten bereikt in één kwartaal. Het modeplatform is blij weer lichte groei op te tekenen, al blijft ook het verlies toenemen.
Meer nieuwe klanten
Zalando zag de omzet in het derde kwartaal met 2,9% stijgen tot 2,35 miljard euro. De waarde van alle verkopen via het platform (GMV) klokte af op 3,28 miljard euro, goed voor een stijging van 7,1%. Het Duitse modeplatform is tevreden met die groei in de huidige “turbulente tijden”, zeker nadat het tweede kwartaal onder alle verwachtingen bleef.
In het derde kwartaal steeg het aantal actieve klanten met 8%, waardoor de kaap van de vijftig miljoen is bereikt. Zalando’s loyaliteitsprogramma, Plus, verdrievoudigde bijna zijn ledenaantal. Onder meer de samenwerkingen met beautyretailer Sephora, nieuwe dochter Highsnobiety en Nike zorgden voor groei.
Laatste kwartaal is vraagteken
Zalando laat trots weten dat het dit jaar de kosten al met honderd miljoen euro heeft kunnen drukken, te danken aan marketingefficiënties. Vooral de nieuwe minimumbestelwaarde werkt echter goed: pas vanaf een bepaald bedrag is levering gratis. Omdat klanten voor kleine bestellingen nu bezorgkosten moeten betalen, zijn ook die orders vandaag winstgevend. Voor belastingen ging de winst (EBIT) er inderdaad op vooruit, van 9,8 miljoen naar 13,5 miljoen euro, maar netto steeg het verlies toch nog fors van 8,4 miljoen naar 35,4 miljoen euro.
Voor het hele jaar bevestigt Zalando zijn verlaagde prognose van in juni. CFO Sandra Dembeck geeft toe dat het consumentenvertrouwen op een nieuw dieptepunt zit en het niet “glashelder is hoe de consumentenbestedingen zich in het laatste kwartaal zullen ontwikkelen”, maar blijft bij haar strategische prioriteiten en financiële vooruitzichten. De omzet zal naar verwachting 0 à 3% groeien tot 10,5 miljard euro, met een aangepaste EBIT van 180 miljoen tot 260 miljoen euro.