“Eerste Nederlandse bierbrouwer”
Grolsch clauimt de eerste Nederlandse bierbrouwer te zijn die dergelijke logo’s op zijn verpakkingen zal plaatsen. Naast de logo’s, die er uit zien als verbodsborden, zal ook een verwijzing aanwezig zijn naar de website van Talking Alcohol voor meer informatie over de effecten van alcohol op het lichaam. Grolsch wil zo het bewustwordingsproces rond verantwoord alcoholgebruik een duwtje in de rug geven.
De waarschuwingen op de etiketten vallen samen met de nieuwe wet, die de leeftijdsgrens voor alcoholconsumptie optrekt van 16 jaar naar 18 jaar. Grolsch grijpt die wijziging nu aan om meer op de gevaren van alcohol te wijzen. De logo’s komen ook op verpakkingen van andere biermerken van SABMiller Europe, het moederbedrijf van Grolsch. Dat deed onlangs enkele toezeggingen op dat vlak aan het European Alcohol and Health Forum.
“We willen graag dat onze consumenten op verantwoorde wijze genieten van onze bieren. We zetten ons daarom actief in om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren en alcoholmisbruik tegen te gaan. Met deze educatieve logo’s willen we laten zien dat we daadwerkelijk onze verantwoordelijkheid nemen. Geen woorden, maar daden”, zegt algemeen directeur Tom Verhaegen.
“We willen consumenten eraan herinneren dat ons bier niet bedoeld is voor minderjarigen, voor zwangere vrouwen en voor actieve deelname in het verkeer. Verantwoord alcoholgebruik heeft alles te maken met een bewustwordingsproces, daar blijven we ons voor inzetten”, besluit de Grolsch-topman.