Omzetdaling voor vierde kwartaal
Financieel directeur Huub van Rozendaal zegt dat de omzet bij supermarkten sinds deze zomer een algemene neerwaartse tendens vertoont en dat de voorlopige cijfers van marktonderzoeker GfK tonen dat de kerstverkopen in heel de branche tegenvallen.
“Wij constateren dat de min rondom Kerstmis nog wat groter was”, zei hij tegen het ANP. “Wij hebben het over heel 2013 beter gedaan dan de markt. Ik zou het bijzonder vinden als dat in december niet zo was.” Door de tegenvallende resultaten in de maand december daalde de omzet licht in het vierde kwartaal, naar 649 miljoen euro. In het vierde kwartaal van 2012 was de omzet nog 653 miljoen euro voor de groep.
Foodretail verantwoordelijk voor daling
De daling in omzet is volledig te vinden bij de Foodretailtak van Sligro: bij Foodservice was er nog een lichte stijging van 443 miljoen euro naar 444 miljoen euro in het vierde kwartaal, maar bij Foodretail was er een daling van 210 miljoen euro naar 205 miljoen euro.
Gezien over heel 2013 tonen de cijfers een iets positiever resultaat: Foodservice steeg van 1,634 miljard euro naar 1,658 miljard euro, terwijl de omzet in Foodretail van 833 miljoen euro naar 840 miljoen euro ging. In totaal had Sligro Food Group een omzet van 2,498 miljard euro, een stijging van 0,9 procent.
Omzet bij Emté gestegen in 2013
Bij supermarktenketen Emté, onderdeel van de Sligro Food Group, steeg de identieke consumentenomzet met 1,9 procent voor het hele jaar 2013. In het vierde kwartaal was er wel sprake van een daling van 0,3 procent.
Voor 2014 is Van Rozendaal voorlopig nog voorzichtig in verband met consumentenbestedingen. “Ik heb niet zoveel reden om aan te nemen dat die in 2014 wel zullen aantrekken. Het blijft een beetje aanmodderen”, zei hij aan het ANP. Sligro Food Group geeft zijn volledige jaarcijfers vrij op 23 januari.