Groei te danken aan hogere prijzen
De groei is vooral te danken aan hogere prijzen, bij onder andere groenten. Ook de hogere accijnzen en de btw-verhoging hebben hun rol gespeeld in de omzetstijging. Gemiddeld gaf een klant per bezoek 1,7 procent meer uit. Het gemiddeld aantal bezoekers steeg dan weer met 0,6 procent ten opzichte van 2012.
Naarmate het jaar vorderde, vlakte de omzetgroei wel steeds meer af. Vanaf de maanden maart en april was er steeds sprake van een kleine omzetgroei, maar in november daalde de omzet voor de eerste keer in 2013, met 0,6 procent.
Ook op het einde van het jaar waren de verkopen lager dan vorig jaar. In de laatste twee weken van het jaar hadden de supermarkten een gemiddelde omzet van 730 miljoen euro per week, een daling van 0,3 procent ten opzichte van 2012. Eerste en tweede kerstdag lokten dan wel weer veel volk: “Doordat er meer winkels open waren, zijn dat er beduidend meer dan vorig jaar”, aldus Joop Holla van GfK aan ANP.