De eerste Belgische vestiging van Specsavers heeft de deuren geopend. De Britse optiekprijsvechter plant meer winkelopeningen in het land, eerst in de Antwerpse regio.
Eerst Antwerpen
Met Specsavers dient zich een grote nieuwe speler aan op de drukke optiekmarkt. De keten die zijn wortels heeft op Kanaaleiland Guernsey opende vanochtend zijn eerste Belgische winkel op de Statielei in Mortsel. Ook de Belgische webshop staat intussen live, voorlopig weliswaar enkel in het Nederlands. De expansie naar België wordt aangestuurd vanuit Nederland en focust eerst op de regio rond Antwerpen. De retailer zoekt onder andere nog medewerkers voor een winkel in Wijnegem.
Specsavers zet zich in de markt als een prijsspeler, met brillen vanaf 29 euro, inclusief enkelvoudige glazen, en scherpe aanbiedingen als ‘tweede bril gratis’, ‘twee merkbrillen vanaf 99 euro’ en ‘gratis varifocale glazen’. Naast merkloze modellen verkoopt de optiekketen brillen van bekende merken als United Colors of Benneton, Timberland, Kylie Minogue, Viktor&Rolf of Converse. Ook contactlenzen en hoortoestellen zitten in het assortiment. Opmerkelijk: de winkels werken cashloos.
Specsavers werd in 1984 gesticht op Guernsey en kende sindsdien een serieuze expansie. De keten is naast zijn thuismarkt actief in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, Spanje, Australië, Nieuw-Zeeland en sinds kort ook in Canada, met 38.000 medewerkers in 2.500 winkels. In Nederland is de retailer al 25 jaar actief: het bedrijf is er goed voor een omzet van 175,7 miljoen euro met 143 winkels.