Zelfde omzet, hogere marges
De winkel in het Amsterdamse winkelcentrum Magna Plaza dreigde afgelopen jaar mee te worden gesleurd in het faillissement van moederconcern Free Record Shop, tot werknemers Arthur ter Braak en Jeroen de Ruiter besloten zelfstandig een doorstart te realiseren en erin slaagden een akkoord te sluiten met de curator.
De doorstart is tot nu toe een groot succes: “Er zijn twee momenten geweest die bevestigden dat we de juiste stap hebben gezet met de doorstart. Het eerste was toen we de leveranciers op tijd betaalden en erachter kwamen dat er nog geld op onze bankrekening stond. Het tweede moment kwam in november. Fame was weer winstgevend“, zegt Ter Braak tegen de website van Entertainment Business.
Het betreft nog maar een bescheiden winst, maar gezien de sombere verhalen over de toekomst van de fysieke verkoop van cd’s, dvd’s en games betreft het een verrassend snelle ommekeer. Deze maand verwacht Ter Braak een derde belangrijk moment: “Dan gaan we onze investeerder het startkapitaal terugbetalen. Onze toekomst ziet er rooskleurig uit.”
Klantentrouw en een hoge gunfactor zijn de belangrijkste redenen waarom het beter gaat, denkt Ter Braak. De omzet ligt nog wel lager dan in dezelfde periode vorig jaar, maar de marges zijn verbeterd.