Zowel voor het eigen transport van en naar de winkels, als naar de distributiecentra via leveranciers, gaat Colruyt Group volop inzetten op elektrische vrachtwagens en voertuigen op waterstof.
Sleutelrol voor transport
De afgelopen vijf jaar wist Colruyt Group zijn CO2-uitstoot met 25% te verminderen, tegen 2030 wil het bedrijf de emissie met nog eens 42% naar beneden krijgen. Transport speelt daarbij een sleutelrol: iets meer dan een kwart van de totale uitstoot van de groep komt immers uit het brandstofverbruik van de eigen vloot, ‘goed’ voor 23.797 ton CO2-equivalent.
Daarom zullen elektrische voertuigen en voertuigen op groene waterstof in de nabije toekomst de norm worden. De retailer gelooft dat een combinatie van verschillende alternatieve brandstoffen essentieel is: de nadelen van de ene technologie worden dan opgevangen door de voordelen van de andere technologie, zoals bijvoorbeeld laadtijd, inzetbaarheid en infrastructuuraanpassingen.
Voorloper
“We geloven dat elektrisch rijden de brede norm kan worden, het raakt steeds meer ingeburgerd, ook in een professionele context. Waterstof zal daarnaast een essentiële rol spelen in de industrie, in logistieke processen én in transportactiviteiten”, zegt CEO Jef Colruyt.
Colruyt Group noemt zichzelf een voorloper: het bedrijf startte al in 2005 met onderzoek naar elektrische vrachtwagens voor stille leveringen, testte als eerste in Europa heavy duty-prototypes op waterstof en testte stille levering in stedelijke context met een 44-ton zware elektrische truck. Solucious, de foodservicegroothandel van Colruyt Group, investeerde recent in vijf elektrische, gekoelde vrachtwagens voor het bevoorraden van ziekenhuizen, horecazaken en bedrijven in het Brusselse.
“Vijf na twaalf”
Daar houden de ambities echter niet op: zowat 60.000 ton CO2-equivalent komt voort uit het vrachtvervoer door onderaannemers, en het allergrootste deel komt van vrachtvervoer dat eerder in de waardeketen plaatsvindt: naar inschatting 600.000 ton. Alle schakels in de keten moeten mee in de transitie, zowel de schakels voor als na de winkel. Colruyt Group zal dan ook in gesprek gaan met transporteurs en leveranciers over de hele keten.
“Het klimaat zet je niet op pauze, ook al zijn er tal van bijkomende zaken op de agenda voor ons als grote retailer. Het was in oktober nog tien graden te warm voor de tijd van het jaar en ook afgelopen zomer was duidelijk anders. We zijn ervan overtuigd dat we als bedrijf moeten blijven investeren in initiatieven die positief bijdragen tot het klimaat en een beter leefmilieu, want het is op dat vlak vijf na twaalf”, aldus nog Jef Colruyt.