Rookwaren groeien, persproducten dalen
Volgens Primera, dat geen absolute getallen bekendmaakt, namen de verkopen in het rookwarensegment met liefst 135 procent toe, vooral dankzij de explosieve groei van de verkoop van elektrische sigaretten. Ook de omzet uit reguliere sigaretten nam niettemin toe met 2 procent, maar die stijging was vooral te danken aan de accijnsverhogingen die zijn doorgevoerd.
Andere assortimentsgroepen vertoonden echter een daling: zo ging de omzet van loterijproducten met 4 procent omlaag en liepen de omzetten in tijdschriften en wenskaarten met respectievelijk 3 en 4 procent terug. Daarentegen werden bij nieuwe segmenten als cadeaukaarten en de verkoop van agenda’s juist weer behoorlijke plussen geboekt.
Primera zegt ongeveer hetzelfde aantal klanten te hebben aangetrokken als in 2012, terwijl de brutowinst 1 procent toenam. De coöperatie met ruim 450 aangesloten zelfstandige ondernemers rekent voor 2014 op een lichte groei.