De markt voor tweedehandskleding boomt, waardoor Vinted de omzet haast exponentieel ziet stijgen. Toch gaan ook de verliezen door het dak bij het modeplatform. Geen nood: het potentieel is gigantisch en investeerders springen bij.
Bewuste strategie
Vorig jaar steeg de omzet van Vinted van 148 miljoen naar 245 miljoen euro, een groei met 65%. Een sterke prestatie, ondersteund door de grote belangstelling van consumenten voor tweedehandsmode. Kostenbewustzijn en duurzaamheid zijn daarbij bepalende factoren. De groei komt wel met een hoge prijs voor de mode-app: de verliezen stegen van 24 miljoen euro in 2020 naar 118 miljoen in 2021.
Die rode cijfers zijn vooral het gevolg van sterk gestegen marketinginvesteringen, meldt zakenblad Quote. Vinted besteedde vorig jaar liefst 193 miljoen euro aan reclame, drie keer meer dan een jaar eerder. Dat is een bewuste strategie: in plaats van nu al winst te maken, verkiest de directie om te investeren in versnelde groei, meldt het jaarverslag. Voorlopig komt het bedrijf daar vlot mee weg: vorig jaar haalde de startup 250 miljoen euro op bij investeerders. Het bedrijf heeft nog 239 miljoen euro in kas, en 50 miljoen in bedrijfsobligaties.
“Een druppel in de oceaan”
Vinted is intussen actief in zestien landen en wordt gewaardeerd op 3,5 miljard euro. Het is nu het grootste Europese platform voor tweedehandsmode. CEO Thomas Plantenga ziet voorlopig geen einde aan de groei: de eerste negen maanden van dit jaar was er alweer een omzetstijging met 37%. “Tweedehands is maar een druppel in de oceaan”, zegt hij aan Financial Times. De tweedehandsmarkt vertegenwoordigt nog maar 3 tot 4% van de totale modemarkt.
Dat steeds meer moderetailers zelf in tweedehands stappen, deert de startup niet. De echte concurrentie, dat zijn shoppers die nieuwe kledij kopen. Hen wil Plantenga overtuigen om eerst naar tweedehands te kijken, alvorens een nieuwe aankoop te overwegen. Om dat makkelijker te maken, bouwt hij een Europees netwerk van lockers uit. Een eerste test loopt in Frankrijk. “We willen dat je kleren in een locker in Nederland legt en dat een vrouw in Frankrijk het ophaalt.” Voor expansie ligt de focus op Europa: “Europa is onze thuis, we begrijpen die markt echt”, aldus Plantenga, die erop wijst dat markten als de Verenigde Staten en Canada erg verschillend zijn.