Tweede reorganisatie
“Het heeft lang geduurd, wij willen snel weer alle winkels op de rails zetten“, laat een woordvoerder van Polare weten aan De Telegraaf. “Wij vinden het jammer dat het Centraal Boekenhuis vorige week eenzijdig de levering stopzette, terwijl de onderhandelingen al sinds eind november liepen. Daarmee hebben ze de hele branche onder spanning gezet.“
In de nieuwe afspraken is de kredietlimiet van Polare bij Centraal Boekhuis flink teruggebracht en zal ook de betalingstermijn verminderd worden. Polare moet zijn openstaand saldo eveneens met ruim dertig procent doen zakken.
De langdurige en scherpe onderhandelingen met het Centraal Boekenhuis waren volgens Polare weliswaar noodzakelijk omdat een nieuwe reorganisatie zich aandiende bij de boekhandelsketen. Dalende verkopen – volgens GfK liepen de omzetcijfers op de boekenmarkt vorig jaar met 11 procent terug – hebben de keten duidelijk gemaakt dat er verder gesaneerd en bespaard moest worden.
Bij Polare menen ze niettemin dat de problemen nu voorbij zijn: het bedrijf verwacht in mei een positief bedrijfsresultaat te kunnen voorleggen.