Focus op twee ketens
Door zich te concentreren op de formules Beter Bed en BeddenReus denkt de onderneming de moeilijke marktomstandigheden in Nederland en België beter te kunnen doorstaan. De markt voor woonwinkels is één van de takken van de detailhandel die het hardst is getroffen door de economische crisis. Het bedrijf gaat proberen werknemers over te plaatsen naar andere winkels, maar denkt dat gedwongen ontslagen niet te vermijden zullen zijn.
Beter Bed is al jaren druk bezig met het aanpassen van het filiaalbestand: afgelopen jaar werden 119 winkels gesloten (vooral in het noodlijdende Spanje) en 75 nieuwe vestigingen geopend. In totaal exploiteert Beter Bed nu in Europa 1175 winkels.
De omzet daalde met 10 procent tot 90,8 miljoen euro in het vierde kwartaal, autonoom was sprake van een omzetdaling van 9 procent. In Nederland lag dat percentage zelfs op 16 procent. Over heel 2013 denkt de onderneming 8,2 miljoen euro te hebben verdiend, 43 procent minder dan in 2012. In de cijfers is een eenmalige last van 7,5 miljoen euro voor de sluiting van de twee ketens en reorganisatiekosten opgenomen.