“Rood kruis door Dill”
Volgens uitbater Ad Sedubun heeft Lidl een voorgaande afspraak teruggedraaid. “Ik zou telkens op dinsdag een bestelling voor de hele week in het magazijn ophalen, ook om te voorkomen dat ik in één keer de hele winkel leegtrek. Nu willen ze ineens dat ik met volle winkelwagentjes in de rij bij de kassa aansluit. Dat gaat gewoon niet, dus laat dan maar zitten”, zegt hij aan het AD.
Hij denkt er nu aan om over te schakelen op producten van Albert Heijn. Hij benadrukt wel dat de prijzen van de maaltijden, die onder de vijf euro liggen, zeker niet zullen stijgen. Het zou wel kunnen dat de naam van het restaurant verandert. “Misschien gaat er een groot rood kruis door Dill en wordt het Appie. Of Ladi.”
Geen voorkeursbehandeling
Lidl had vrijdag tegenover Levensmiddelenkrant al verklaard dat ze het restaurant niet in de weg willen staan, maar dat ze Sedubun ook geen voorkeursbehandeling kunnen geven. “Als hij dus inkopen komt doen voor eigen gebruik, is hij uiteraard welkom. We zijn alleen geen groothandel en ook geen toeleverancier voor de horeca. Meer service dan dit kan hij dus niet verwachten op dit vlak“, zegt een woordvoerder van het bedrijf.
De woordvoerder zei toen ook dat Lidl het gebruik van het merk Lidl nauw in de gaten hield en dat het de vooruitgang van Dill van dichtbij volgde. “Aanvankelijk wilde deze meneer de uiting ‘inspired by Lidl’ meenemen in zijn concept. Dat hebben we afgewezen. Ons overleg is prima, maar dat laat onverlet dat deze meneer er volgens mij beter aan doet om vooral Dill te promoten en niet Lidl.”
Of er in de praktijk van het veelbesproken Haagse concept iets in huis zal komen, is dus nog onbekend. De kans dat Sedubun bij concurrent Aldi of zelfs Albert Heijn wel met open armen ontvangen zal worden en de ketens hun naam aan het ‘discount-restaurant’ zullen willen koppelen, is immers klein. Doch media-aandacht heeft de restaurantuitbater in ieder geval wel al geoogst.