Om de stijgende energie- en loonkosten op te vangen, verhoogt Dreamland de bijdragen voor thuislevering en afhaalpunten. Ook maakt de retailer keuzes in het e-commerce-assortiment. “Dat is nodig om rendabel te blijven”, zegt directeur Dieter Struye.
“Click2brick” model
Begin volgend jaar verhoogt Dreamland het tarief voor bezorgen aan huis met één euro, van 4,99 naar 5,99 euro. Klanten die hun bestelling willen afhalen in een winkels van Colruyt of OKay, betalen voortaan een fee van 2,99 euro. Afhalen in een van de 48 Dreamland-winkel wordt de enige gratis optie voor online bestellingen. Click & collect vertegenwoordigt vandaag 5% van de omzet bij Dreamland. De retailer gaat er nog meer op focussen: vanaf volgend jaar zullen klanten de voorraad per winkel kunnen raadplegen voor ze een bestelling plaatsen. Dat moet de gebruikerservaring verbeteren.
“We zijn qua historiek een fysieke retailer – en daarin zijn we ook marktleider – maar we hebben de laatste tien jaar ook een stevige webshop ontwikkeld. We evolueren naar een click2brick model waarbij we onze klanten inspireren en aantrekken via ons online kanaal, om ze uiteindelijk in onze winkels te kunnen verwelkomen”, zegt Dieter Struye, directeur non-food bij Colruyt Group, aan RetailDetail. In die winkels zet Dreamland in op beleving en op z’n medewerkers om het verschil te maken met concurrenten als Amazon en bol.com.
Keuzes maken
E-commerce is in België qua kosten geen evidentie, zegt Struye. “In de huidige context staat de cashflow onder druk. Daarom nemen we maatregelen in onze onlinebusiness. We maken daarbij ook enkele keuzes in ons aanbod: onze speerpunten blijven speelgoed, buitenspeelgoed en tuinmeubelen, maar sommige schoolartikelen bijvoorbeeld zal je niet meer online kunnen bestellen. Is het verantwoord om voor twee stiften het land rond te rijden? Het moet economisch én maatschappelijk duurzaam zijn.”
De redenering achter de maatregelen ligt voor de hand: de kosten voor lonen en energie stijgen dramatisch. “We moeten proactief keuzes maken om rendabel te blijven”, zegt Struye. Of de retailer niet bang is marktaandeel te verliezen? “Er zal een impact zijn, maar we zien dat ongeveer 80% van onze klanten zowel online koopt als offline. Zij kennen de weg naar onze winkels, die vandaag trouwens opnieuw groeien. Uiteraard gaan we ook wat omzet en marktaandeel verliezen, aan klanten die gratis thuislevering handig vinden. Maar dat is omzet waar we geen geld aan kunnen verdienen. Als goede huisvader kunnen we ons dat niet permitteren.”