75% heeft betalingen nog niet gedaan
Enkele weken geleden kwam het nieuws naar buiten dat de franchisers van Albert Heijn uit onvrede met het hoofdbedrijf hadden besloten om een deel van hun betalingen naar Albert Heijn niet uit te voeren. Zo wilden ze een aantal onterechte kosten terugvorderen, nadat eerdere pogingen om een oplossing te vinden met Albert Heijn op niets waren uitgedraaid.
Ondertussen zijn de gesprekken nog steeds aan de gang, maar volgens Het Financieele Dagblad heeft Albert Heijn niet gewacht tot die afgelopen waren. Het bedrijf heeft naar zijn franchisers een brief gestuurd waarin het vraagt om achterstallige betalingen binnen de vijf dagen te voldoen. Ongeveer 75 procent van de franchisers zou die eis naast zich hebben neergelegd.
Boetes of stopzetten leveringen
Nochtans wordt er in de brief met enkele sancties gedreigd, zoals boetes of zelfs het stopzetten van leveringen. Waarschijnlijk doet de brief de spanningen tussen de twee partijen, die al enkele jaren in onmin met elkaar leven, enkel verder oplaaien.
Voorlopig zijn zowel de franchiseorganisatie als het bestuur van Albert Heijn karig met commentaar. “Wij doen hier geen mededelingen over. We zien er geen heil in onze reactie in de media te bespreken. We steken onze energie liever in het al dan niet via bemiddeling oplossen van onze meningsverschillen“, zei een woordvoerder aan Het Financieele Dagblad.