Hoewel retailketens slechts 18% van alle winkels uitmaken in België, hebben ze wel 40% van alle vierkante meters in handen. Al hangt het sterk af van welke sector…
Schijn bedriegt
In de winkelstraten lijken grote ketens het beeld vandaag te domineren. Overal zien consumenten dezelfde, vaak internationale, namen opduiken. Maar schijn bedriegt: in realiteit behoren maar 18% van de Belgische winkels toe aan een keten. Meer dan 80% van de handelszaken zijn dus van zelfstandige ondernemers. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is zelfs slechts 15% van de winkelpanden bezet door een winkelketen.
Waarom lijkt het dan alsof we overal ketens zien? Omdat filiaalwinkels wel veel meer oppervlakte in beslag nemen, berekende Locatus. Ketens hebben immers 40% van alle winkelvloeroppervlakte in handen. Zo drukken ze “een veel grotere stempel op het winkelbeeld”, aldus retailadviseur Frans Smit.
Stabiele verhoudingen
De ketens nemen opvallend veel oppervlakte in beslag in Wallonië in beslag: 46%, tegenover net onder de 40% in Vlaanderen en Brussel. Dat komt doordat Wallonië relatief veel overdekte winkelcentra heeft, waar ketens gemiddeld meer dan 80% van de oppervlakte innemen. Bij retailparken of baanwinkels is dat ruim 60%.
Binnensteden vallen opvallend genoeg in de middenmoot: 40% van de oppervlakte is er voor ketens en net geen 20% van alle winkels. Dat komt volgens Locatus doordat in de binnensteden ook veel horeca te vinden is, en in die sector zijn net heel weinig ketens (4% op basis van aantal) te vinden. Voor dagelijkse boodschappen (supermarkten) en mode hebben ketens wel respectievelijk 75% en dik 60% van alle vierkante meters in handen.
Echt veel evolutie was er in de afgelopen tien jaar niet. De verhouding is redelijk stabiel gebleven, zegt Smit. De grootste stijging in filialisering ziet de adviseur bij speciale winkelgebieden, zoals ‘factory-outletcentra’. Ook bij de baanconcentraties ziet hij een toename van ketenwinkels. “Het is interessant om over een paar jaar te kijken welke verschuivingen plaatsvinden. Wat zal de impact zijn van online verkopen? Of de vergrijzing van een grote groep zelfstandig ondernemers?”