De folder is het enige beest dat mag uitsterven, communiceert Franse hypermarktketen Cora aan zijn klanten. Nu de papierkosten snel stijgen, stoppen steeds meer supermarkten met hun papieren folders: ook Rewe in Duitsland en Lidl in Nederland.
Meer klanten zonder folder
Cora verstuurt op 10 januari haar laatste folder: de Franse hypermarktketen is de eerste die het aandurft om volledig te stoppen met de bedeling van papieren folders. Uit een test van een jaar lang in zeven hypermarkten bleek namelijk dat het ook prima zonder gaat. Meer zelfs: door over te schakelen op nieuwe communicatiemedia bereikt de keten meer en nieuwe klanten.
Al schakelt Cora toch vooral om heel pragmatische redenen over: de prijs van papierpulp is sinds 2020 aan het stijgen, terwijl steeds minder mensen nog folders in de brievenbus accepteren. Folders worden dus zowel duurder als minder effectief, vertelt algemeen directeur Ludovic Chatelais aan Olivier Dauvers.
Duurzaamheidsoverwegingen komen daar uiteraard bovenop. Cora drukt vandaag meer dan 15.000 ton papier per jaar, een hoeveelheid die met 99% zal verminderen zonder folderbedeling. Wel overweegt de hypermarktformule nog themadrukwerk, zoals voor de wijnbeurs of kerstspeelgoed, maar die worden dan niet deur-tot-deur gebracht.
Franchisenemers verzetten zich
Bij Rewe weerklinkt dezelfde redenering: de Duitse supermarktketen kondigde al deze zomer aan te stoppen met haar wekelijkse folders, vooral naar aanleiding van de energiecrisis. Op 1 juli 2023 (pas een jaar later dus) is het over en uit met de papieren folders, klonk het toen.
Het nieuws werd echter op veel kritiek onthaald door franchisenemers. Aangezien zij ruim de helft van alle winkels in handen hebben, moest Rewe op zijn stappen terugkomen: de zelfstandige ondernemers mogen zelf kiezen of ze een folder willen. Ook dochterketens Netto en Billa gaan gewoon door met papieren drukwerk.
Lidl voert dan weer een proefproject in Nederland, weet Distrifood: in de provincie Utrecht worden vanaf januari 2023 geen folders meer bedeeld. Maar of de folder werkelijk de “enige diersoort is die mag uitsterven”, zoals Cora in Frankrijk aan klanten meedeelt, valt ook daar nog af te wachten.