Voormalige groothandels
Dumpsupermarkten of outletsupers zijn supermarkten die met een klein en wisselend assortiment de klanten naar hun winkel lokken. Ze kunnen dumpingprijzen aanbieden, door bijvoorbeeld geblutste verpakkingen of voeding dat de houdbaarheidsdatum bijna heeft bereikt te verkopen. “Er is ongelooflijk veel handel“, zegt Willem Stam van Outletsupermarkt Schagen aan het Financieele Dagblad. “Pepernoten in het voorjaar, nieuwe producten die niet aanslaan: ik verkoop alles.”
Een aantal van de outletsupers zijn dan ook voormalige groothandels die een eigen supermarkt hebben geopend om overschotten uit de groothandel te verkopen. “De traditionele discounters worden groter en nemen steeds grotere partijen af. Daardoor blijven we nu veel vaker dan vroeger met kleinere partijen zitten, die we in de reguliere handel niet meer kwijtraken. Die spullen kunnen we prima zelf aan de consument verkopen”, zegt Richard Tijsen van Palletvoordeel.
Geen explosie aan outletsupers
Retaildeskundige Frank Quix van onderzoeksbureau Q&A verwacht wel dat in de toekomst supermarkten, groothandels en producenten steeds efficiënter zullen gaan werken, waardoor het aanbod voor en bij de outletsupermarkten steeds kleiner zal worden. Daarom verwacht hij ook geen explosie aan nieuwe supermarkten die volgens dit concept werken.
Die visie wordt bevestigd door de ondernemers zelf: “We hebben enorm veel toeloop in onze twee filialen en we staan altijd open voor nog een winkel hier of daar. Maar het is niet dat we hier een nieuwe keten à la Lidl uit de grond aan het stampen zijn”, zegt Maarten Muller van Budgetfood.