De H&M-groep zag zijn omzet dit boekjaar met 12% stijgen. Het voorbije kwartaal stagneerde de omzet in lokale wisselkoersen, deels omdat nu alle Russische winkels dicht zijn en in China weer corona uitbrak.
Minder dan Inditex
H&M blikt nu al even terug op boekjaar 2022, dat liep van 1 december 2021 tot 30 november 2022. De netto-omzet steeg in die periode met 12% tot 223,57 miljard Zweedse kronen (20,5 miljard euro), maar in lokale valuta steeg de omzet slechts met 6%.
De terugtrekking uit Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne sinds de uitbraak van de oorlog weegt op de cijfers, meent H&M: zonder die landen zou de totale omzet met 15% zijn gegroeid. Ook de koopkrachtcrisis speelt mee en H&M blijkt ook nu weer moeite te hebben om rivaal Inditex bij te benen. Bij Zara-moeder Inditex klom de omzet in de eerste negen maanden van het boekjaar met 19% naar 23,1 miljard euro.
China en Rusland zitten tegen
In het voorbije vierde kwartaal (van september tot en met november) steeg de omzet bij H&M met 10% tot 62,54 miljard Zweedse kroon (5,7 miljard euro). Volgens lokale wisselkoersen bleef de omzet daarentegen ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar.
H&M-groep verklaart dat de activiteiten in Rusland en Wit-Rusland in de loop van het kwartaal werden beëindigd: de resterende voorraad werd verkocht en de laatste winkels werden op 30 november gesloten. Ook moesten een dertigtal winkels in China tijdelijk sluiten wegens nieuwe Covid-uitbraken. Schrale troost: zelfs Inditex meldde bovendien een kleine groeivertraging in de afgelopen maanden.
Over de winstcijfers maakt H&M nog niks bekend, dat gebeurt eind januari pas. Dat de tweede grootste moderetailer ter wereld dan net zo’n sterke winstsprong zal aankondigen als marktleider Inditex, valt echter te betwijfelen. In november liet CEO Helena Helmersson nog weten dat H&M 1.500 banen schrapt en jaarlijks twee miljard Zweedse kronen (zowat 200 miljoen euro) moet gaan besparen.