“Duidelijke verbetering”
Iin het eerste kwartaal (oktober 2013 tot en met december 2013) steeg het EBIT van 985 miljoen euro naar 1.094 miljoen euro. “Met deze prestatie hebben we een solide fundering gelegd voor het behalen van onze doelstellingen voor het financieel jaar 2013/14. […] We zien een duidelijke verbetering in de ontwikkeling van de vergelijkbare omzet en onze groeifactoren – online en leveringen – groeien verder”, zegt CEO Olaf Koch.
De totale omzet van de groep kwam uit op 18,7 miljard euro, tegenover 19,4 miljard euro een jaar eerder: een daling van 3,3 procent die vrijwel volledig te wijten was aan wisselkoersbewegingen en veranderingen binnen het bedrijf. Worden die effecten in rekening genomen, dan stijgt de omzet van Metro Group met 1,1 procent. De nettowinst van Metro Group steeg van 129 miljoen euro voor het kwartaal vorig jaar naar 514 miljoen euro dit jaar.
De grootste stijgingen qua omzet waren te vinden bij leveringen en online verkoop: bij leveringen steeg de omzet met 17,5 procent tot 0,7 miljard euro, de online verkoop verdubbelde bijna (+47,2%) tot 0,4 miljard euro.
Sterke daling in Oost-Europa
Op de thuismarkt Duitsland daalde de omzet met 1,0 procent, terwijl in de rest van West-Europa de inkomsten stabiel bleven (+0.1%). In Oost-Europa was er sprake van een daling van 10,8 procent ten gevolge van het verdwijnen van enkele filialen. De vergelijkbare omzet in die regio steeg wel met 4,6 procent.
In de regio Azië/Afrika steeg de omzet met 7 procent in lokale munt en als het terugtrekken van Media Markt in China in rekening wordt genomen, dan steeg de omzet zelfs 11,3 procent. Omwille van wisselkoerseffecten daalde de omzet in euro’s echter met 1,1 procent.
Omzetdaling bij meeste onderdelen
De omzet bij Metro Cash & Carry zakte met 1,1 procent van 8,6 miljard euro naar 8,5 miljard euro. De grootste daling was merkbaar in Oost-Europa (-2,6%) en Duitsland (-2,1%). In Azië/Afrika was er sprake van een stijging van 2,7 procent.
Ook bij Media-Saturn was er sprake van een lichte daling (-0,7%), van 6,65 miljard euro naar 6,60 miljard euro. Dat was te wijten aan een daling van 2,2 procent in Oost-Europa, terwijl de andere markten vrijwel stabiel bleven.
De omzet van Real viel dan weer terug met maar liefst 16 procent (van 3,1 miljard euro naar 2,6 miljard euro), doordat Metro vrijwel volledig Real Oost-Europa heeft verkocht aan Groupe Auchan. Enkel Real in Polen en Real in Turkije werden nog opgenomen in de cijfers, maar ook Real Polen zal vanaf het volgende kwartaal verdwijnen.
Galeria Kaufhof, dat vrijwel enkel in Duitsland actief is, tenslotte kende een kleine omzetstijging van 0,6 procent, van 996 miljoen euro naar 1.002 miljoen euro.